احتمال محرومیت ۴ بازیکن استقلال در بازی با فولاد ترکیب احتمالی استقلال برابر فولاد در هفته بیست و هفتم | نسخه نکو برای بازگشت به صدر پخش زنده بازی منچستریونایتد و آرسنال در لیگ انگلیس (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین استقلال و پرسپولیس در بین تیم‌های برتر آسیا + جدول برد پرگل پرسپولیس مقابل تیم ملی جوانان تاریخ و ساعت بازی استقلال و فولاد در لیگ برتر | جنگ صدر و قعر موج دستگیری‌ها در فوتبال| ازفعالان رسانه‌ای تا مدیران فوتبالی آلوز در تیررس پرسپولیس اورونوف از ایران رفت! متهمان پرونده فساد در فوتبال ایران به دادگاه رفتند جهانبخش: دوست دارم در یکی از لیگ‌های خوب اروپا بازی کنم نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آث میلان و کالیاری| برد قاطع در سن سیرو واکنش فدراسیون به فساد بزرگ در لیگ برتر نتیجه بازی پرسپولیس و هوادار+ ویدیو گل‌ها(۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)| آقایی آل کثیر ویدیو خلاصه بازی پرسپولیس و هوادار(۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدیو گل دوم پرسپولیس به هوادار با دبل آل کثیر | عیسی فرصت‌سوزی‌ها را جبران کرد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتیجه و ویدیو خلاصه بازی سپاهان و مس رفسنجان (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تقابل نویدکیا و سپاهان برنده نداشت
سرخط خبرها

نگاهی به نسل طلایی ابومسلم دهه ۶۰ روی نیمکت داغ به بهانه روز جهانی مربی

  • کد خبر: ۱۳۲۶۳۲
  • ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
نگاهی به نسل طلایی ابومسلم دهه ۶۰ روی نیمکت داغ به بهانه روز جهانی مربی
در تاریخ فوتبال مشهد نیز مردان زیادی بوده‌اند که با پایان دوران بازی‌شان راه مربیگری را در پیش گرفته و به پرورش ستاره‌های نسل‌های بعدی فوتبال این شهر همت کرده‌اند.

مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ آخرین روز‌های ماه اکتبر، برای آن‌ها که جامه آموزش به تن و در عرصه ورزش کار مربیگری می‌کنند، روز‌هایی خاص است. روز جهانی مربی وقتی باارزش‌تر می‌شود که بدانیم شغل «مربیگری» جزو مشاغل پراسترس دنیاست. در تاریخ فوتبال مشهد نیز مردان زیادی بوده‌اند که با پایان دوران بازی‌شان راه مربیگری را در پیش گرفته و به پرورش ستاره‌های نسل‌های بعدی فوتبال این شهر همت کرده‌اند.

تیم فوتبال ابومسلم مشهد که به‌نوعی نامش با هویت فوتبال این شهر گره خورده است نیز در تاریخش ستارگان زیادی داشت که بعد‌ها مربی شدند و امروز یا نامشان در کنار تیم‌های لیگ‌های فوتبال کشور دیده می‌شود. در این گزارش به‌بهانه روز جهانی مربی نگاهی کرده‌ایم به یازده بازیکن ابومسلمی که هر کدامشان در عرصه مربیگری راهی پرفرازونشیب را طی کرده‌اند.

اکبر میثاقیان| مردی برای همه فصول

پیرمرد ۷۱ ساله هنوز از جوش‌وخروش نیفتاده و همین امروز در تیم داماش گیلان همه فکروذکرش بالاآوردن این تیم رشتی از لیگ دسته‌دوم فوتبال کشور است. مردی که در کارنامه بلندبالای مربیگری‌اش همه‌چیز را تجربه کرده است. او تیم از لیگ‌یک به لیگ‌برتر آورده، تیم لیگ‌برتری را در کشاکش سقوط حفظ کرده و حتی با تیمش به فینال جام‌حذفی هم صعود کرده است. میثاقیان در لیگ‌برتر و لیگ دسته‌یک تجربه سرمربیگری طولانی‌مدت دارد و این روز‌ها لیگ دسته‌دوم را هم تجربه می‌کند.

رضا مهاجری| روزنامه‌نگاری که مربی شد

محمدرضا مهاجری فعال‌ترین مربی کنونی مشهدی است که روزگاری جناح چپ خط دفاع ابومسلم را بیمه کرده بود. او سال‌ها دستیاری کرد و حتی با فیروز کریمی و تیم پاس قهرمان آسیا هم شد، اما شروع رسمی سرمربیگری‌اش که برایش شهرتی دست‌وپا کرد، از تیم شهر خودش سیاه‌جامگان بود. او در کارنامه‌اش سیاه‌جامگان را از دسته‌دوم تا لیگ‌برتر بالا آورد و در لیگ‌برتر هم سال‌هاست ثباتی مثال‌زدنی داشته و سرمربیگری تیم‌هایی مانند پدیده، نساجی، ماشین‌سازی و تراکتور را انجام داده و الان تنها سرمربی مشهدی شاغل در لیگ‌برتر فوتبال است و هدایت نفت مسجدسلیمان را به‌عهده دارد.

خداداد عزیزی| جنجالی مثل دوران بازی

غزال تیزپای فوتبال ایران در دوران مربیگری هم درست همان مسیری را رفت که در دوران بازی دنبال می‌کرد؛ پرهیاهو، پراتفاق و گاه جنجالی. خداداد عزیزی مربیگری تیم‌هایی مثل ابومسلم، استقلال اهواز، پیام و... را در کارنامه دارد. اما در همه این تیم‌ها ماندگاری طولانی‌مدت نداشت و هربار که عرصه کمی بر او تنگ می‌شد، عطای کار را به لقایش می‌‎بخشید تا به‌قول خودش به هر قیمتی بالای سر تیمی نباشد.

البته عزیزی در این مسیر بار‌ها هم پست مدیرفنی در تیم‌های مختلف را تجربه کرده است. مردی که هیچ‌گاه نتوانست در دوران مربیگری آن‌چنان که با خلق حماسه ملبورن در دنیای بازی موفق بود، درخشان باشد. به‌اعتقاد بسیاری از اهالی فوتبال، عزیزی تیم‌جمع‌کن خوبی است، اما شاید مربی خوبی نه!

هادی برگی‌زر| هم‌دوره‌ای با حاشیه‌های فوتبال شهر

هادی برگی‌زر در دورانی سرمربیگری رسمی را آغاز کرد که رفته‌رفته فوتبال مشهد وارد دوران پرحاشیه‌اش می‌شد؛ سال‌هایی که پیام با نام هادی برگی‌زر لیگ‌برتری شد، اما خیلی زود درگیر حاشیه‌ها شد و به لیگ پایین‌تر سقوط کرد. سال بعد هم ابومسلم به همین سرنوشت گرفتار شد تا سرمربیگری برگی‌زر با سال‌های خوبی همراه نباشد. البته او توانست پیام به لیگ‌برتر بیاورد و همین یک اتفاق برای مثبت‌تلقی‌شدن دوران مربیگری‌اش کافی است. برگی‌زر بعد‌ها وارد عرصه مدیریت فوتبال شد که آن‌هم دوامی نداشت.

علی حنطه| خانه‌نشین و دنبال خرید تیم

چهره علی حنطه در دوران مربیگری بسیار ماندگارتر بود. او که در دوران مربیگری با آن ظاهر منحصربه‌فردش موهایش را می‌تراشید و معمولا با تیپ مشکی کنار زمین به‌یاد می‌آید، هم برای ابومسلم سرمربیگری کرده است و هم تجربه نشستن روی نیمکت پیام را دارد. مردی که دو سال برای نجات ابومسلم از سقوط در لیگ‌برتر هشتم و نهم روی نیمکت این تیم نشست که دفعه اول در مأموریتش موفق، اما دفعه دوم دیگر خیلی دیر شده بود. حنطه این روز‌ها خانه‌نشین است و فقط گاه‌وبیگاه زمزمه‌هایی مبنی بر تمایلش برای خرید یک تیم به گوش می‌رسد.

کاظم غیاثیان| پایان تلخ رؤیای فوتبال

مرحوم کاظم غیاثیان هم مربیگری در دو تیم بزرگ فوتبال مشهد و حتی سیاه‌جامگان را نیز تجربه کرده است. مردی که استارت کار سیاه‌جامگان با او بود، اما همه غیاثیان را با خاطره تلخ سال آخر حضور پیام در لیگ‌برتر به‌یاد دارند که وقتی به تیم اضافه شد که هرچه کرد، مثل خوردن توپ‌های تیم مهاجم به در بسته تیم مدافع بود و پیام با وجود شایستگی‌هایی که در لیگ‌برتر هشتم داشت، نتوانست لیگ‌برتری بماند و بعد هم پله‌پله به‌سمت نابودی رفت. این خاطره یک پایان تلخ برای رؤیای مرد تمام‌فوتبالی شهر بود.

انجمن دستیاران همیشه‌وفادار به مشهد

اصغر جانداری، حسین نخودیان، عباس دهقانی، رمضان شکری و سعید صیامی نام‌های دیگر فهرست یازده مردی هستند که با پیراهن مشکی روی نیمکت تیم‌های مختلف نشستند و کار مربیگری کردند. مردانی که البته بیشتر به‌عنوان دستیار در کنار مرد اول نیمکت ایستادند و شاید حتی بیشتر از سرمربیگری عرق ریختند. اصغر جانداری ده‌پانزده سال در لیگ‌برتر دستیار اکبر میثاقیان، فیروز کریمی، خداداد عزیزی، پرویز مظلومی و... بود. عباس دهقانی، هم در پیام و هم در سیاه‌جامگان مربی دستیار بوده است و سعید صیامی هم تجربه دستیاری در پرسپولیس مشهد و سیاه‌جامگان را در کارنامه دارد. رمضان شکری هم عمدتا با اکبر میثاقیان بود و حضور در پدیده و سیاه‌جامگان را در برهه‌های مختلف تجربه کرد. حسین نخودیان هم کمک خداداد عزیزی و اکبر میثاقیان بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->